سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام خدا

سلام دوستان

این مطلب رو توی وب یکی از بزرگواران دیدم و وظیفه دونستم نشر بدم, برای رفتن به وبشون اینجا کلیک کنید

برای خودم جالب بود

 

 النظافةُ مِن الإیمانِ: این جمله منبعِ اصلی اش کتابِ "طب النبی" است، نوشته شخصی بنامِ ابوالعباس مستغفری که مذهبِ وی نزدِ علمایِ رجال، ابهام دارد. این کتاب، جزء منابعِ روائیِ معتبر نیست و احادیثش بدونِ سند ثبت شده.

 النکاحُ سُنتی فَمَن رغِب عَن سُنتی فَلَیسَ مِنّی: شاید برایتان جالب باشد که این جمله ی پر تکرار در مجالسِ عقد، مستند نیست. تعبیرِ فوق را به همین شکل در بحار الانوار و جامع الاخبار مشاهده کردم آن هم بدونِ سند!! البته مشابهِ این مضمون در کتابِ اصولِ کافی با تعبیرِ دیگری بشکلِ مستند موجود است:  "مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَکُونَ عَلَى فِطْرَتِی فَلْیَسْتَنَّ بِسُنَّتِی وَ إِنَّ مِنْ سُنَّتِیَ النِّکَاحَ"

 ان الحیاه عقیدةٌ و جهاد: شهید مطهری ضمنِ نقدِ محتوائیِ این جمله در کتابِ حماسه حسینی، سند آن را مخدوش می داند.

 حسناتُ الابرارِ سیئاتُ المُقرَّبین: این جمله با وجودِ صحتِ محتوائی، استنادش به معصومین ثابت نیست. استاد ما می فرمودند این جمله، کلامِ یکی از عُرفا است و نه حدیث.

من علَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرنی عَبداً: این جمله که بر رویِ دیوارِ بسیاری از مدارس هم نوشته شده و به امیر المومنین نسبت داده می شود، در هیچیک از کتاب هایِ حدیثی معتبر یافت نشد. 

ای مالک! اگر شب کسی را در حالِ گناه دیدی فردا او را گنهکار ندان شاید توبه کرده باشد: این جمله،نه تنها در کتابِ شریف نهج البلاغه که در هیچ کتابِ حدیثی معتبری دیده نمی شود.

 مراقب افکارت باش که گفتارت میشود... : این جمله نیز در عینِ حکیمانه بودن، به این شکل از امام علی نقل نشده است و حدیث نیست. 

 الطریق الی الله بِعَدَدِ إنفاسِ الخلائق: یعنی "راه های رسیدن به خدا به تعداد انسان هاست". این جمله که در فیلمِ سینمائیِ مارمولک وِردِ زبانِ یکی از شخصیت های فیلم بود، جزء احادیث محسوب نمی شود.

 هل مِن ناصرٍ یَنصُرُنی: این جمله را امام حسین هرگز به زبان نیاوردند و ساخته و پرداخته روضه خوانان و مداحان است.

 إن کان دینُ محمدٍ لَم یَستقِم إلا بِقَتلی، أیا سیوفُ خُذینی: این جمله نیز به زبانِ مبارکِ امام حسین در کربلا جاری نشده و جعلی است.

اسقونی بِشَربة من الماء: شهید مطهری در مورد این جمله میگوید: "هرچه در مقاتل گشتم تا این جمله معروفی را که می گویند اباعبدالله به مردم گفت «اسقونی شربة من الماء؛ یک جرعه آب به من بدهید» را ندیدم. حسین کسی نبود که از آن مردم چنین چیزی طلب بکند...".

 کلُّ یَومٍ عاشورا وَ کلُّ أرضٍ کربلا: با این که جمله زیبائی است و می شود برای آن محملِ صحیحی هم تصور کرد، اما در منابعِ روائیِ شیعه چنین عبارتی نیامده است. برخی معتقدند این جمله، مخالف باورهای شیعیان است؛ چرا که هیچ سرزمینی ارزش کربلا را ندارد و هیچ روزی قابل مقایسه با روز عاشورا نیست.

 حب الوطن من الایمان: دوست داشتن وطن جزئی از ایمان است نیز که این روزها مستمسک دستِ ملی گراها شده است، محضِ اطلاع، در منابعِ حدیثیِ ما نیامده است!!

الخیر فیما وقع: این تعبیر نیز در منابعِ حدیثی یافت نشد. همچنین تعبیر "خیر المومن فیما وقع" هم با وجودِ محتوایِ درست و سلیم، با این الفاظ و کلمات درمنابعِ معتبرِ شیعی موجود نیست.

کنتُ کَنزاً مَخفیاً فأحببتِ أن اُعرَفَ فَخَلَقتُ الخلقَ لِکَی اُعرَف: یعنی من گنج مخفی ای بودم، دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم... . گفته میشود این متن از طریقِ صوفیه واردِ فرهنگِ شیعه شده و کلامِ معصومان ما نیست.

الصلاه معراج المومن: این جمله را علامه مجلسی در بحار آورده است اما نه بعنوانِ حدیث! برخی از کتابهای تفسیری و عرفانی نیز به این جمله تمسک کرده اند اما بدونِ سند!! بنابراین نقلِ آن بعنوانِ حدیث، اشتباه است.

مدادُ العلماءِ أفضلُ مِن دِماء الشهداء: اصل این که مدادِ علما از خونِ شهدا بالاتر است موردِ تایید دین می باشد؛ اما الفاظ و کلماتِ فوق، حدیث نیست. جمله جایگزینی که در کتابهای حدیثی موجود است و همین مضمون را می رساند عبارت است از: "فتُوزَن دماءُ الشّهداءِ مع مِدادِ العلماءِ فیُرَجَّحُ مدادُ العلماءِ على دماءِ الشهداء". مداد نیز در این روایت به معنایِ جوهر و مرکب است و نه قلم.

 دعای نادعلی: شعر نادعلی نیز از قول میبدی است که از برادران اهل سنت است. منبعِ معتبری هم که دلالت کند شعرِ فوق از معصومین است، وجود ندارد.

اصلا! استادِ حدیثم می فرمودن: "شما طلبه ها بعضی از احادیث رو بالا منبر میخونید پاکتشم می گیرید، غافل از این که اینا اصلا حدیث نیستن"! سابقا علما به افرادی اجازه نقل حدیث میدادن که تسلط نسبی داشتن به چهار علمِ رجال، درایة، فقه الحدیث و تاریخ الحدیث. ارزیابی سند و دلالتِ حدیث، یک مبحث تخصصی است. پس قبل از اطمینان، حدیثی نقل نکنیم و نشر ندهیم.

 

لبتون خندونتبسم

 

یاحق

 




تاریخ : شنبه 96/6/11 | 3:41 عصر | نویسنده : نابغه | نظر


  • paper | وب از قدیم تا کنون | وب مرکز لینک ایران
  • وب اخبار پاشاکی | وب گالری مقاله های فوتو